Δημήτρης Α. Δριμής: Το δικαίωµα όλων των παιδιών στην κοινωνική μέριμνα και στην εκπαίδευση.

Την παρέμβαση του δημάρχου, για την τήρηση της νομιμότητας σε ό,τι αφορά την εγγραφή νηπίων αλλοδαπών στους Δημοτικούς Παιδικούς Σταθμούς, την αξιοποίηση προγραμμάτων για τη χρηματοδότησή τους και την κατάρτιση και ψήφιση Κανονισμού Λειτουργίας των Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών του Δ. Τριφυλίας, ζήτησε με επιστολή του, 18-11-2019, προς το δήμαρχο Τριφυλίας ο Δημήτρης Δριμής.
Ολόκληρη η επιστολή έχει ως εξής:

(Σημείωση: για προφανείς λόγους έχουν διαγραφεί στοιχεία νηπίων, γονέων, σχολείων.)

κ. Δήμαρχε,

στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο, Παρασκευή 8-11-2019, σας ανέφερα πως το Δ.Σ. του «Φορέα Κοινωνικής Προστασίας Αλληλεγγύης – Αθλητισμού Δήμου Τριφυλίας» αρνήθηκε την εγγραφή νηπίου, για δεύτερη συνεχή χρονιά, σε Δημοτικό Παιδικό Σταθμό.

Ζήτησα την παρέμβασή σας για την αποκατάσταση του αυτονόητου και μου προτείνατε, για λόγους οικονομίας χρόνου στο Δ.Σ., να σας ενημερώσω σχετικά με email.

Τα γεγονότα:

Στις ανακοινώσεις του “Φορέα Κοινωνικής Προστασίας Αλληλεγγύης – Αθλητισμού” τα τελευταία χρόνια, ανάμεσα στα απαιτούμενα δικαιολογητικά αναφέρεται: «Για την εγγραφή παιδιών αλλοδαπών γονέων στο Σταθμό, απαραίτητη προϋπόθεση είναι και η άδεια παραμονής στη χώρα, όπως αυτή αποδεικνύεται από τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις». Ένας καλόπιστος θα θεωρούσε πως είναι λογικό να ζητείται η άδεια νόμιμης παραμονής των γονέων ή του γονέα του παιδιού. Η ερμηνεία του Φορέα όμως, για το δικαιολογητικό της άδειας παραμονής, είναι πως θα πρέπει να προσκομιστεί άδεια διαμονής τόσο των γονέων όσο και του ίδιου του παιδιού σε ισχύ. Έτσι, ενώ στην αίτηση εγγραφής των νηπίων προσκομίζεται άδεια διαμονής των γονέων, ο Φορέας αρνείται την εγγραφή των νηπίων στους Παιδικούς Σταθμούς με τη δικαιολογία ότι δεν κατατέθηκε και άδεια διαμονής των ίδιων των νηπίων.

Η προϋπόθεση της άδειας παραμονής των γονέων, πολύ δε περισσότερο των παιδιών δεν στηρίζεται σε καμία διάταξη. Υπήρχε στον Πρότυπο Κανονισμό Λειτουργίας του 2002, (ΦΕΚ Β`/497/2002, άρθρο 7, παρ. 4, εδάφιο η), και αφορούσε σε άδεια παραμονής των γονέων και όχι φυσικά των ανήλικων παιδιών, που ακολουθούν τους γονείς τους ούτως ή άλλως. Ο Πρότυπος Κανονισμός του 2002 όμως έχει αντικατασταθεί με τον Πρότυπο Κανονισμό του 2017 (ΦΕΚ Β/4249/5-12-2017). Στον Κανονισμό του 2017 πουθενά δεν αναφέρεται ως προϋπόθεση η άδεια παραμονής στη χώρα. Αντίθετα, στο άρθρο (3) αναφέρονται τα σχετικά με την εγγραφή των παιδιών και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά καθώς και σε ποιες περιπτώσεις μπορούν να εγγραφούν παιδιά ακόμα και με ελλιπή δικαιολογητικά.

Σε εφαρμογή της παραπάνω αυθαίρετης προϋπόθεσης και ερμηνείας, τόσο τα προηγούμενα χρόνια όσο και φέτος, (ενδεικτικά 39/2018 και 30/2019 Αποφάσεις του Φορέα), από τη μια αποθαρρύνονται αλλοδαποί γονείς να υποβάλλουν αίτηση εγγραφής των νηπίων τους και από την άλλη απορρίπτονται οι αιτήσεις εγγραφής των παιδιών τους, από όσους κάνουν. Και τούτο παρά το γεγονός ότι υπήρχαν και υπάρχουν κενές θέσεις στους Δημοτικούς Παιδικούς Σταθμούς. Παρά το ότι τα νήπια είχαν και έχουν τα προβλεπόμενα από το νόμο δικαιολογητικά και οι γονείς τους διαμένουν νόμιμα στη χώρα.

Σας αναφέρω, για παράδειγμα, την περίπτωση, υπάρχουν και άλλες, του νηπίου (……………………..), το οποίο και πέρυσι και φέτος δεν κατέστη δυνατό να εγγραφεί στο Δ.Π.Σ. (…………). Η αιτιολογία των υπευθύνων είναι ότι το νήπιο δεν έχει άδεια νόμιμης διαμονής στη χώρα, αν και η διοίκηση του Φορέα και η αρμόδια υπηρεσία, από τα προσκομιζόμενα δικαιολογητικά και την πραγματικότητα, γνωρίζουν ό,τι: α) οι γονείς του νηπίου διαμένουν νόμιμα στη χώρα, β) είναι κάτοικοι της Κοινότητας (……………) για (15) περίπου χρόνια, γ) ο μικρός (……………) γεννήθηκε στην Ελλάδα, δ) ο μεγαλύτερος αδελφός του φοίτησε στον Παιδικό Σταθμό (………..), για δύο χρονιές (2014 και 2015) και τώρα είναι μαθητής του δημοτικού σχολείου (……….).

Τα ερωτήματα είναι εύλογα:

Με επίκληση ποιάς διάταξης του Πρότυπου Κανονισμού, τον οποίο και μόνο επικαλείται στην απόφασή της, ή άλλου νόμου αποφάσισε η Διοίκηση του νομικού προσώπου τη μη εγγραφή του νηπίου, με αποτέλεσμα να στερείται ο μικρός (………..) και οι γονείς του, για δεύτερη συνεχή χρονιά, την πρόσβαση και τα οφέλη που προσφέρει μια δομή κοινωνικής μέριμνας, αγωγής και διαπαιδαγώγησης, όπως είναι ο Δημοτικός Παιδικός Σταθμός;

Κατανοεί η διοίκηση του Φορέα πως με τέτοιες αντιπαιδαγωγικές, άστοχες και πέραν του νόμου ενέργειες, πλήττεται το κοινωνικό πρόσωπο και υπονομεύεται το κύρος του Φορέα και του Δήμου, ενώ παραμένουν έκθετοι σε πολλαπλή κριτική και πιθανές αγωγές;

Μπορεί να μας εξηγήσει πως είναι δυνατόν τα ίδια παιδιά, με τα ίδια δικαιολογητικά να γίνονται δεκτά στα νηπιαγωγεία, στα δημοτικά και στη Β`θμια εκπ/ση και να μην γίνονται δεκτά στους Παιδικούς μας Σταθμούς;

Αντιλαμβάνεται ότι απολογούμαστε σε νήπια και «Πώς να κρυφτείς απ` τα παιδιά; Έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα.»;

Επειδή

Τέτοιες αποφάσεις αποκλεισμού, δυστυχώς, ανακαλούν στη μνήμη περιόδους που στελέχη της Χρυσής Αυγής ζητούσαν στοιχεία για παιδιά αλλοδαπών στους Δ.Π. Σταθμούς.

Ανακαλούν, όμως, στη μνήμη και την απάντηση του τότε αρμόδιου ΥΠΕΣ Ευρ. Στυλιανίδη πως: «Η Ιθαγένεια δεν αποτελεί κριτήριο επιλογής παιδιών στους Βρεφονηπιακούς Σταθμούς των Δήμων …. δεν πρόκειται να εγκαταλείψουμε τον αξιακό μας κώδικα ….. να δείξουμε το θετικό πρόσωπο της Ελλάδας ακόμα και σε αυτά τα παιδιά, που τυχαίνει να είναι παιδιά παράνομων μεταναστών», (ΥΠΕΣ, Δελτίο Τύπου, Αθήνα, 11 Οκτωβρίου 2012).

Το δικαίωµα όλων των παιδιών στην κοινωνική μέριμνα και στην εκπαίδευση προστατεύεται στη χώρα μας από ένα σύνολο διατάξεων, από το ίδιο το σύνταγμα αλλά και µέσω της ∆ιεθνούς Σύµβασης για τα ∆ικαιώµατα του Παιδιού.

Ειδικά ως προς τους αλλοδαπούς, ισχύουν ειδικές ρυθμίσεις που προβλέπουν την υποχρεωτική σχολική φοίτηση και την εγγραφή ανηλίκων προερχόµενων από τρίτες χώρες, ακόµη και χωρίς να προσκοµίζονται δικαιολογητικά που απαιτούνται για την εγγραφή των ελλήνων µαθητών ακόμα και αν δεν έχει ρυθμιστεί η νόμιμη διαμονή τους στη χώρα, (άρθρο 21, ν. 4251/2014).

Προβλέπεται, επίσης, η πρόσβασή τους στην προσχολική αγωγή και στις δομές κοινωνικής στήριξης των ΟΤΑ και η δίωξη υπηρεσιών και φορέων, που παραβαίνουν τα παραπάνω, (άρθρο 26, ν. 4251/2014).

Οι ευνοϊκές αυτές ρυθμίσεις για τους αλλοδαπούς στηρίζονται στην εκτίµηση του νοµοθέτη πως προέχει για τα παιδιά η διασφάλιση της πρόσβασής τους τόσο στο θεµελιώδες δικαίωµα της εκπαίδευσης όσο και στις δομές κοινωνικής στήριξης των ΟΤΑ και όχι οι τυχόν ελλείψεις στα πιστοποιητικά εγγραφής, ακόμα και αν αυτά αφορούν στην απουσία άδειας διαμονής των γονέων. Και τούτο γιατί η μη εγγραφή τους εγκυµονεί σοβαρούς κινδύνους κοινωνικού αποκλεισµού αλλά και περιορισμού της ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης της προσωπικότητάς τους.

Από τις προσκλήσεις, για παράδειγμα, ένταξης νηπίων στους παιδικούς σταθμούς με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ που διενεργεί η ΕΕΤΑΑ, προκύπτει ότι κανένα δικαιολογητικό δεν απαιτείται για τα ίδια παιδιά, ακόμα και αλλοδαπών από τρίτες χώρες, παρά μόνο η νόμιμη διαμονή της μητέρας στην Ελλάδα.

Ο Δήμος μας έχει ενταχθεί στους δικαιούχους του προγράμματος δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης,(ΦΕΚ Β/623/2019), που υλοποιεί η ΕΕΤΑΑ. Το συγκεκριμένο νήπιο αλλά και άλλα μπορούσαν να επιλεγούν, από τη δράση «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής» έτους 2019 – 2020 και να τους χορηγηθεί «αξία τοποθέτησης» (voucher) από την Ε.Ε.Τ.Α.Α. Α.Ε.. Πρακτικά αυτό σημαίνει χρηματοδότηση των Παιδικών μας Σταθμών από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο Φορέας όμως αντί να εγγράψει τα νήπια και παράλληλα να ενθαρρύνει τέτοιες κινήσεις, με πολλαπλά για όλους οφέλη, αποθαρρύνει και ταλαιπωρεί οικογένειες και παιδιά αρνούμενος την έγγραφή των νηπίων.

Η διοίκηση μιας δομής κοινωνικής προστασίας απαιτεί γνώση, ευαισθησία, ικανότητα διάκρισης προτεραιοτήτων, τήρηση της νομιμότητας. Τα στοιχεία αυτά φαίνεται να απουσιάζουν τα τελευταία χρόνια από την αρμόδια υπηρεσία και τη διοίκηση του Φορέα, σε ό,τι αφορά το θέμα μας.

Παρακαλώ, τέλος, κ. Δήμαρχε,

Να επιληφθείτε προκειμένου να δοθεί λύση στο θέμα της εγγραφής του αναφερόμενου νηπίου και να επανεξεταστούν θετικά οι αιτήσεις και άλλων νηπίων που βρίσκονται σε παρόμοια κατάσταση.

Να δώσετε εντολή να υπάρξει ενημέρωση των αλλοδαπών γονέων, μέσα από την ιστοσελίδα του δήμου, πως μπορούν να εγγράψουν τα παιδιά τους στους Παιδικούς μας Σταθμούς με μόνα δικαιολογητικά τα προβλεπόμενα στο νόμο.

Ο Φορέας αντί να αποκλείει νήπια από τις δομές του, καλό είναι να ενημερώνεται και να ενημερώνει οικογένειες, για χρηματοδοτικά προγράμματα που «τρέχουν» και στα οποία ωφελούμενα άτομα είναι τα παιδιά.

Να φροντίσετε να εισαχθεί ως θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο η κατάρτιση και ψήφιση Κανονισμού Λειτουργίας των Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών του Δ. Τριφυλίας.

Με εκτίμηση,

Δημήτριος Α. Δριμής

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s