Περιορισμός και ακύρωση του δημοκρατικού ελέγχου στην αυτοδιοίκηση. Του Δημήτρη Α. Δριμή.

Περιορισμός και ακύρωση του δημοκρατικού ελέγχου στην αυτοδιοίκηση.    Του Δημήτρη Α. Δριμή, δημοτικού σύμβουλου Τριφυλίας, επικεφαλής της “Ανεξάρτητης Δημοτικής Συνεργασίας”

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομοΤο ΥΠΕΣ, με το πρόσχημα της κυβερνησιμότητας, προβαίνει σε συνεχείς παρεμβάσεις στη λειτουργία των ΟΤΑ, που χαρακτηρίζονται από συντηρητικό ιδεολογικό πρόσημο και έλλειψη θεσμικής αυτοδιοικητικής μνήμης.

Αφού αποκλείστηκε με τρόπο αντιδημοκρατικό το 34%, περίπου, του εκλογικού σώματος από τη δυνατότητα εκπροσώπησης στις Επιτροπές, Οικονομική και Ποιότητας Ζωής, επιχειρείται, τώρα, ο περιορισμός και αποκλεισμός της αντιπολίτευσης, από τη διοίκηση των νομικών προσώπων των δήμων.

Ο ν. Θεοδωρικάκου, 4623/2019, για τον ορισμό μελών στη διοίκηση των νομικών προσώπων, προβλέπει: «… τα τρία πέμπτα (3/5) των μελών, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου, με τους αναπληρωτές τους, υποδεικνύονται από τον δήμαρχο ή τον περιφερειάρχη, αντίστοιχα, και τα δύο πέμπτα (2/5) από τις λοιπές παρατάξεις».

Η αναλογία 3/5 και 2/5 πολιτικά σημαίνει πριμοδότηση της παράταξης του δημάρχου/περιφερειάρχη και αριθμητικά πως στα 10, για παράδειγμα, μέλη 6 θα ορίζει δεσμευτικά ο δήμαρχος και 4 η αντιπολίτευση. Είναι προφανές πως στην αναλογία αυτή δεν περιλαμβάνονται όσοι μετέχουν θεσμικά, όπως ο εκπρόσωπος των εργαζομένων.

Η ερμηνευτική, όμως, εγκύκλιος, 102/2019, παρερμηνεύει το νόμο και τα μαθηματικά καθώς αναφέρει: «η ποσοστιαία αναλογία των τριών πέμπτων υπολογίζεται επί του αριθμητικού συνόλου των μελών του συμβουλίου ..» και «εάν τα οριζόμενα μέλη είναι δύο (2), η ποσοστιαία αναλογία των 3/5 είναι 1,2 και στογγυλοποιούμενη στην αμέσως επόμενη ακέραια μονάδα, δίνει άθροισμα δύο (2)»

Εισάγει τη λογική πως τα 3/5 του δημάρχου θα υπολογιστούν επι του αριθμητικού συνόλου των μελών ενός νομικού προσώπου. Διαφοροποιεί και καταργεί, έτσι, τη σχέση 3/5 και 2/5. Αν, για παράδειγμα, το διοικητικό συμβούλιο είναι 11/μελές και το ένα μέλος είναι ο εκπρόσωπος των εργαζομένων, τα 3/5 θα υπολογιστούν όχι επί των 10 υπολοιπόμενων μελών, αλλά επί των 11. Έτσι, θα πάρει 7 μέλη ο δήμαρχος, αντί για 6 που δικαιούται και 3 η αντιπολίτευση, αντί για 4 που δικαιούται.

Η στρογγυλοποίηση δε του 1,2 προς τα πάνω, όταν πρόκειται για την παράταξη του δημάρχου, είναι μέρος των νέων μαθηματικών καθώς παραβιάζονται οι κανόνες στρογγυλοποίησης στον πλησιέστερο ακέραιο αριθμό.

Αν στα παραπάνω προστεθεί και το ενημερωτικό του γ.γ. Εσωτερικών και Οργάνωσης, για τη συγκρότηση των σχολικών επιτροπών, που έρχεται σε αντίθεση με την ίδια την απόφαση του Υπουργού, τα πράγματα γίνονται ακόμα χειρότερα

Η υπουργική απόφαση, φεκ β` 3537/2019, αναφέρει πως οι σχολικές επιτροπές διοικούνται από διοικητικό συμβούλιο, στο οποίο μετέχουν έως 15 μέλη, από τα οποία τα 4 είναι υποχρεωτικά συγκεκριμένοι εκπρόσωποι της σχολικής κοινότητας και: «β.) Τα υπόλοιπα μέλη ορίζονται με την αναλογία που προβλέπουν οι διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 6 του ν. 4623/2019.»

Η απόφαση, δηλαδή, προβλέπει πως στα 11 μέλη, που απομένουν να οριστούν από το σύνολο των 15, τα 7 μέλη θα υποδείξει δεσμευτικά ο δήμαρχος (3/5) και τα 4 οι μειοψηφίες (2/5).

Το ενημερωτικό, (66008/24.9.19), του Γ. Γραμματέα, όμως, εισάγει νέα μαθηματικά: «Σας επισημαίνουμε ότι η αναλογία των 3/5 των μελών του ΔΣ που υποδεικνύονται από τον δήμαρχο, (…) υπολογίζεται στο σύνολο των μελών του διοικητικού συμβουλίου έκαστης σχολικής επιτροπής, (…) Για παράδειγμα, σε μία δευτεροβάθμια 15μελή σχολική επιτροπή, ο δήμαρχος υποδεικνύει τα εννέα (9) μέλη, που μπορεί να είναι αιρετοί ή δημότες, τέσσερα (4) είναι τα υποχρεωτικώς οριζόμενα μέλη από τις σχολικές μονάδες (διευθυντές, εκπρόσωπος γονέων και μαθητών), και δύο (2) μέλη υποδεικνύονται από τις λοιπές παρατάξεις.».

Το ενημερωτικό αντί να υπολογίζει τα 3/5 του δημάρχου και τα 2/5 της αντιπολίτευσης, επί των οριζομένων 11 μελών, υπολογίζει τα 3/5 του δημάρχου επί του συνόλου των 15. Δίνει έτσι 9 μέλη στο δήμαρχο αντί για 7, που δικαιούται και περιορίζει την αντιπολίτευση σε 2 μέλη, αντί για 4, που δικαιούται. Με αυτόν τον ευφάνταστο τρόπο τα 3/5 αναβαθμίζονται σε 4/5 και τα 2/5 υποβιβάζονται σε 1/5. Πρόκειται για παρ – ερμηνεία  του νόμου, της λογικής των μαθηματικών.

Στην πραγματική του εφαρμογή, καθώς οι περισσότερες σχολικές επιτροπές είναι 11/μελείς και τα 4 μέλη τους είναι συγκεκριμένοι εκπρόσωποι της σχολικής κοινότητας, αποκλείει πλήρως την αντιπολίτευση, καθώς στα 11 μέλη δίνει 7 στο δήμαρχο.

Το ΥΠΕΣ οφείλει είτε να εφαρμόσει τη σχέση 3/5 και 2/5 που προβλέπει ο δικός του νόμος ή να αλλάξει το νόμο. Ερμηνευτικά τερτίπια, που ταλαιπωρούν την αυτοδιοίκηση, δεν βοηθάνε.

Η Κ.Ε.Δ.Ε. και η ΕΝ.Π.Ε. οφείλουν να πάρουν θέση.

(Δημοσιεύτηκε στην εφ. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, το Σ/Κ 12-13/10/2019)

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s