«Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Μποστ από το ΔΗΠΕΘΕΚαλαμάτας την Κυριακή 8 Αυγούστου στο Κοπανάκι

Κώστας Κατσουλάκης
Ο ανατρεπτικός λόγος του Μποστ… έχει τον πρώτο λόγο στην καλοκαιρινή παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕΚ. Ο σκηνοθέτης Κώστας Κατσουλάκης ανέλαβε το εγχείρημα του ανεβάσματος της παράστασης «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», με ικανούς ηθοποιούς και συντελεστές στο πλευρό του, έτοιμους να δώσουν σάρκα και οστά στις τολμηρές επιλογές του. Το έργο, μας λέει, είναι συγκλονιστικά επίκαιρο και ταυτοχρόνως αβίαστα, σοκαριστικά κωμικό.

«Πρόκειται για το τελευταίο έργο του Μποστ», σημειώνει ο Κώστας Κατσουλάκης. «Το έγραψε το 1995 και μετά από λίγο έφυγε από τη ζωή. Είναι μια παρωδία ουσιαστικά στην πιο διάσημη ερωτική ιστορία του κόσμου. Βέβαια, ο Μποστ φτιάχνει ένα δικό του μύθο, έντονα ανατρεπτικό στο δεύτερο μέρος. Εκεί είναι και η έκπληξη του έργου: στο πώς καταλήγουν οι ήρωες στη δεύτερη πράξη του».
-Στο κείμενο του Μποστ βρίσκουμε κάποιες αναφορές στην επικαιρότητα της εποχής που γράφτηκε το έργο. Έχετε επιδιώξει κάποια προσαρμογή;

«Όχι, δεν υπάρχει καμία προσαρμογή, διότι το έργο είναι τόσο σύγχρονο, που λες έχει γραφτεί για τη σημερινή πραγματικότητα. Αναφέρεται στα προβλήματα, στο ζόρι, αν θες, που τραβάμε οι Έλληνες, στα οικονομικά προβλήματα, στους αδιόριστους καθηγητές, στους αγρότες, στους συνταξιούχους, στα ναρκωτικά. Όλα αυτά βέβαια ο Μποστ –ο οποίος είναι απίστευτα τραγικός συγγραφέας – κατορθώνει να τα δώσει μέσα από ένα αποτέλεσμα σοκαριστικά κωμικό. Είναι σχολή ο Μποστ. Θεωρείται και είναι μοναδικός σε αυτά που έχει γράψει. Μέσα σε όλες αυτές τις επίκαιρες αναφορές του έργου, υπάρχει και το… αιωνίως επίκαιρο θέμα, που είναι ο έρωτας».
-Σκηνοθετικά πώς το αντιμετωπίσατε; «Με απόλυτο σεβασμό στο κείμενο, διότι Μποστ ίσον κείμενο. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κυριαρχεί σε μια παράσταση, όταν κάνεις ένα έργο του Μποστ, είναι ο ιδιόρρυθμος λόγος του. Είναι λόγος σουρεαλιστικός. Επιπλέον, πρέπει να διατηρηθεί ο δεκαπεντασύλλαβος στίχος, διότι από εκεί προκύπτουν οι πολύ κωμικές καταστάσεις. Γενικά, ως σκηνοθέτης είμαι μάλλον πληθωρικός. Με προσπάθεια κρατάω το έργο, ώστε να μην οδηγηθεί στον μαξιμαλισμό. Ο ίδιος ο Μποστ, όπως προκύπτει από την έρευνα / μελέτη που έκανα για το έργο, δεν ήθελε πολλά πράγματα. Δεν ήθελε να είναι φορτωμένο το έργο. Ήθελε να είναι λιτά δοσμένο, ώστε να αναδεικνύεται ο λόγος του. Αυτό στο οποίο ποντάρεις, όταν ανεβάζεις Μποστ, είναι ο λόγος του. Εκεί έχουμε ποντάρει κι εμείς. Επίσης, στη σοβαρότητα όλου του πράγματος. Το έντονο πλασάρισμα της σοβαρότητας – και όχι της σοβαροφάνειας – φέρνει και την κωμικότητα στις καταστάσεις. Πρόκειται, βέβαια, για μια παράσταση ξεκαρδιστική. Μια παράσταση που βγάζει άφθονο και αβίαστο γέλιο».
-Νομίζω ότι από τα στοιχεία που θα προκαλέσουν ζωηρή εντύπωση είναι το ότι επιλέξατε άντρες ηθοποιοί να παίζουν γυναικείους ρόλους. Είναι και το ενδυματολογικό μέρος που θα έλεγα ότι έχει κάτι από drag show…
«Ναι, πράγματι έχει, γιατί, είπαμε, ο Μποστ είναι ανατρεπτικός. Στο πρώτο μέρος οι ήρωες είναι στη σαιξπηρική εποχή. Η ανατροπή έρχεται στο δεύτερο μέρος, που ο Μποστ τους βάζει μέσα σε ένα καμπαρέ. Δεν πρόκειται, λοιπόν, για σκηνοθετικό εύρημα. Ο ίδιος ο Μποστ τους εντάσσει στη δεύτερη πράξη μέσα σε αυτόν το χώρο. Η Λήδα, δηλαδή η Ιουλιέτα σε μεγάλη ηλικία, έχει πάρει την κατρακύλα και έχει γίνει ιερόδουλος. Τα πράγματα οδηγούνται από μόνα τους. Όσον αφορά στην Ιουλιέτα, που την υποδύεται άνδρας ηθοποιός, ούτως ή άλλως αυτό είναι ήδη δοκιμασμένο. Στο πρώτο ανέβασμα της “Φαύστας” που είχε γίνει στη Στοά, το Ριτσάκι το έπαιζε ο Κωνσταντίνος Τζούμας. Ο Μποστ είχε αντιδράσει. Δεν το ήθελε. Όταν όμως τον είχε δει, είχε πειστεί απόλυτα και του είχε αρέσει πάρα πολύ. Επίσης, όταν ανέβηκε η “Μαρία η Πενταγιώτισσα” στο Θεσσαλικό Θέατρο, ο Αντώνης Λουδάρος ερμήνευε το ρόλο της. Κι εκεί, επίσης, πείστηκε ο Μποστ. Θεωρώ ότι αν ζούσε, θα τον πείθαμε κι εμείς με την εμφάνιση του Περικλή Αλμπάνη στο ρόλο της Ιουλιέτας. Το αντιμετωπίζουμε πάρα πολύ σοβαρά. Ο Περικλής Αλμπάνης δε μιμείται μια γυναίκα, προσπαθεί – όσο αυτό είναι  δυνατόν– να γίνει η Ιουλιέτα. Δεν καλείται να σατιρίσει μια γυναίκα. Προσπαθεί να γίνει γυναίκα. Τις καταστάσεις τις αντιμετωπίζει με απίστευτη σοβαρότητα. Πονάει και αγωνιά για το Ρωμαίο, δολοπλοκεί, τον ερωτεύεται, τον αγαπάει».
-Θεωρείτε πως η παράσταση θα μιλήσει εξίσου στο κοινό της επαρχίας της Μεσσηνίας, στα χωριά που θα παιχτεί;
«Ναι, το πιστεύω. Ο Μποστ, ούτως ή άλλως, απευθύνεται σε ένα μεγάλο μέρος ανθρώπων. Από την άλλη, δε νομίζω ότι υπάρχει διαφορά στο κοινό. Δεν υπάρχει κοινό επαρχίας, δεν υπάρχει κοινό Αθήνας, δεν υπάρχει κοινό περιφέρειας. Το κοινό είναι παντού… κοινό. Και αν δεν το κοροϊδέψεις, αγκαλιάζει την προσπάθειά σου και την αποδέχεται. Δεν έχουμε καμία διάθεση ή πρόθεση να κλέψουμε πράγματα ή να κοροϊδέψουμε τον κόσμο. Νομίζω ότι θα αρέσει πάρα πολύ, γιατί, όπως σου είπα, πάνω απ’ όλα η παράσταση είναι μια ξεκαρδιστική κωμωδία».
-Στη διανομή βρίσκουμε σημαντικούς ηθοποιούς, πολλούς από τους οποίους έχουμε ξαναδεί στο ΔΗΠΕΘΕΚ, αλλά και δημοφιλείς στην Ελλάδα. Πώς καταλήξατε στην επιλογή τους;
«Αρκετοί από τους ηθοποιούς στη συγκεκριμένη παράσταση ήταν ήδη στο δυναμικό του ΔΗΠΕΘΕΚ και πολύ καλώς ήταν και είναι. Ο Περικλής Αλμπάνης, ο Γιώργος Μελλισάρης, ο Γιώργος Τσαπόγας, η Μαριέτα Αντιβάση, ο Σταμάτης Μπαρμπαγιαννάκος και η Εύη Γιαννακοπούλου. Προσθέσαμε την Αλεξία Μουστάκα, η οποία ήταν και πριν από δύο χρόνια στο ΔΗΠΕΘΕΚ, τον Γιώργο Γιαννόπουλο, ο οποίος είναι Μεσσήνιος, και αυτός με μια σημαντική πορεία στο ελληνικό θέατρο και στον ελληνικό κινηματογράφο, και τη Μαρίνα Ταβουλάρη, επίσης μια ηθοποιό με τεράστια πείρα, χρόνια στο θέατρο, στο πλάι του Δημήτρη Ποταμίτη. Είναι ένας ωραίος θίασος και πάνω απ’ όλα περνάμε πάρα πολύ όμορφα, είμαστε πολύ καλή παρέα. Διασκεδάζουμε πρώτα εμείς και νομίζω ότι αυτό θα το λάβει ο κόσμος. Το ότι εμείς περνάμε καλά μέσα από αυτή την παράσταση, νομίζω ότι θα το μεταφέρουμε στον κόσμο και με τη σειρά τους θα περάσουν και αυτοί πάρα πολύ καλά.
Πέρα από τους ηθοποιούς, όμως, έχω δίπλα μου υπέροχους συντελεστές. Τον Νίκο Ξανθούλη, που έχει κάνει τη μουσική της παράστασης και τη Χριστίνα – Κατερίνα Μανωλάκου, που έκανε τα καταπληκτικά σκηνικά».
-Την πορεία του ΔΗΠΕΘΕΚ τα τελευταία χρόνια πώς την κρίνετε;
«Η πορεία γενικά των ΔΗΠΕΘΕ αντιμετωπίζει προβλήματα. Αλλά, εδώ, θα μου πεις, αντιμετωπίζει ολόκληρη η Ελλάδα προβλήματα, δε θα αντιμετωπίζουν τα ΔΗΠΕΘΕ; Ελπίζω να πάνε όλα καλά. Στο ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας γίνεται μια τεράστια προσπάθεια να πάνε όλα καλά και ελπίζω –γιατί το πιστεύω- ότι η ιστορία κάνει κύκλο και το ΔΗΠΕΘΕΚ θα ξαναγίνει ένα από τα πρώτα της Ελλάδας. Ξέρεις, στις αρχές της δεκαετίας του ‘90 που ήμουν ακόμα ηθοποιός στα πρώτα μου βήματα, δε λέγαμε “να μας πάρει το Εθνικό Θέατρο”, λέγαμε “μακάρι να βρούμε δουλειά στο ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας”. Ήταν το καλύτερο ΔΗΠΕΘΕ. Αυτό και το Θεσσαλικό Θέατρο. Θεωρώ και ελπίζω και το πιστεύω ότι το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας θα ξαναβρεθεί στην πρώτη θέση».
-Ποιος είναι ο ρόλος της τέχνης εν καιρώ κρίσης;
«Ένας σημαντικός ρόλος που πρέπει να έχει η τέχνη είναι να αφυπνίζει τον κόσμο. Η πραγματικότητα είναι πάρα πολύ σκληρή και καμιά φορά αρνούμαστε να την αντιμετωπίσουμε στην καθημερινότητά μας. Μέσα από το Θέατρο, όμως (επειδή υπάρχει η γνώση του “ψέματος” της εικονικής πραγματικότητας), αποστασιοποιημένοι ως θεατές, ίσως μπορούμε να έρθουμε σε επαφή και να αντιληφθούμε τα προβλήματα, ώστε να μπορέσουμε να τα αντιμετωπίσουμε πιο αποτελεσματικά. Ως θεατές εντοπίζουμε το πρόβλημα και πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό βήμα, ώστε, έπειτα, να μπορέσουμε να παλέψουμε για να το λύσουμε ή να το ανατρέψουμε».
* «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Μποστ από το ΔΗΠΕΘΕΚ
Πρόγραμμα παραστάσεων:
Ιούλιος – Κυριακή 18 στη Θουρία, Τετάρτη 21 στην Κυπαρισσία, Πέμπτη 22 στα Φιλιατρά, Σάββατο 24 στην Αρτεμισία, Κυριακή  25 στο Μελιγαλά.
Αύγουστος – Τρίτη 3 στη Μεθώνη, Τετάρτη 4 στο Δώριο,  Σάββατο 7 στην Καρδαμύλη, Κυριακή 8 στο Κοπανάκι, Τετάρτη 11 στο Βλαχόπουλο, Παρασκευή 13 στην Πύλο.
30 – 31   Ιουλίου και 1  Αυγούστου, στις 9.30 μ.μ., στο Αμφιθέατρο του Κάστρου Καλαμάτας.
Της Γεωργίας Οικονομοπούλου στηνεφημερίδα το Θάρρος.

One thought on “«Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Μποστ από το ΔΗΠΕΘΕΚαλαμάτας την Κυριακή 8 Αυγούστου στο Κοπανάκι”

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s